Bydlí v Uherském Brodě a v Charitě Uherské Hradiště léta působí jako vedoucí služby Labyrint i její sociální pracovník. Jmenuje se Roman Mach, je mu 46 let absolvoval studium na několika vysokých školách, ale jeho srdcovou záležitostí je Cyrilometodějská teologická fakulta Univerzity Palackého, kde vystudoval Aplikovanou psychoterapii a inovaci v sociální práci. S touto školou nadále spolupracuje profesně a jejím studentům umožňuje vykonávat praxi v Labyrintu. Mezi jeho záliby patří cestování, skauting a toulky přírodou. Nutno podotknout, že služba Labyrint má na starosti sociální rehabilitaci pro lidi s duševním onemocněním. Aktuálně mohou o pomoct této služby žádat i mladí lidé od 16 let.
Jak dlouho vlastně funguje služba Labyrint v Uherském Hradišti a od kdy stojíte v jejím čele?
Od roku 2009 je veden Labyrint jako centrum sociální rehabilitace, ale začátky sahají až do roku 2006. Tehdy bylo předchůdcem Labyrintu Centrum denních služeb. Sídlilo v Jarošově a taktéž nabízelo služby lidem s duševním onemocnění. Já jsem přišel do Labyrintu v listopadu 2015. Zhruba po roce a půl jsem vedl Labyrint jako zástup za mateřskou dovolenou a od 1. 1. 2019 zde působím jako jmenovaný vedoucí.
Začátky všeobecně bývají nesnadné, jaké byly pro vás?
Za sebe vnímám, že nejtěžší bylo najít vhodné lidi do pracovního týmu. V tomto jsem byl a stále jsem hodně náročný. Pracovníci musí mít požadované tvrdé dovednosti, tak i měkké dovednosti a vyhovující osobnostní strukturu. V Labyrintu jsou pracovníci motivovaní ke své práci, chtějí se dále rozvíjet a mají schopnost sebereflexe a týmové práce. Díky tomu nyní pracuji v týmu, kde si vážím obětavosti a profesionality spolupracovníků, a na které se každé ráno těším, když se chystám do práce. Hlavní je, že se na ně můžu spolehnout. Díky dobrým vztahům na pracovišti a vzájemné podpoře můžeme denně čelit náročným a někdy až bizarním situacím v zařízení.
Donedávna se na Labyrint mohli obracet lidé ve věku 18 - 70 let, žijící především v Uherském Hradišti a blízkém okolí. Přibývá však mladistvých se společenskými problémy, proto čerstvě, už mohou o vaši pomoct žádat i mladí lidé od 16 let, vědí to, zvýšila se aktuálně poptávka po vašich službách?
Ano, je to pravda, snížili jsme o dva roky cílovou skupinu a umožnili tím okamžitou pomoc mladým lidem, kteří se nalézají v nějaké životní psychicky náročné situaci. Reagovali jsme s týmem tímto způsobem, jelikož se na nás telefonicky obraceli zoufalí rodiče, kteří marně hledali nějakou okamžitou pomoc. Dalším důvodem byly i zkušenosti našich klientů, kteří nám sami popisovali své problémy, které zažívali jako mladiství a neměli moc možností, kam a na koho se obrátit. Jelikož máme v týmu zapálené a zkušené lidi, kteří kromě své hlavní profese jsou také krizoví interventi, psychoterapeuti a také máme na zkrácený úvazek psycholožku, rozhodli jsme se nabízet pomoc i mladistvým. Sice jsme si sami přidali práci na víc, kterou zatím děláme ve stávajícím počtu již vytížených pracovníků, ale jsme přesvědčeni, že toto má smysl. Doteď jsme měli několik návštěv mladých lidí, kteří byli v situační krizi, a během jedné konzultace se jim podařilo pomoci, takže se ani klienty nestali.
Pokud byste mohl rozvrstvit, v jakých věkových kategoriích se nachází více a v jakých naopak méně lidí s duševním onemocněním (s psychotickým onemocněním)?
V naší službě máme velmi široké věkové rozpětí, kdy k nám např. přijde čerstvě osmnáctiletá dívka až po uživatele důchodového věku. S psychotickým onemocněním máme spíše ty starší uživatele služby. I když jeden náš mladší uživatel měl první ataku nemoci již ve třinácti letech. Co vnímáme v poslední době, tak je právě nárůst duševních problémů u dětí a mladistvých. Jedná se spíše o různé neurotické poruchy spojené s tělesnými projevy a také s různými formami sebepoškozování.
Jakým způsobem se vlastně takováto onemocnění projevují navenek a dají se zcela vyléčit?
Je těžké a možná i zavádějící toto nějak objektivizovat. Každý člověk je originál a u každého se toto projevuje jinak. Naše služba pracuje s lidmi a ne s nemocemi či diagnózami. Cesta k zotavení je možná a u mnohých našich uživatelů již dosažená. Máme zde mnoho uživatelů, na kterých jejich zkušenost s duševním onemocněním je nepostřehnutelná.
Kolik pacientů zhruba se ročně obrací na pomoc služeb Labyrintu a jaký počet z toho je mužů a kolik je žen?
Ročně máme kolem 80 uživatelů, mírně se toto číslo mění. Jen o něco málo převažují ženy. Za rok 2024 jsme zaznamenali 24 zájemců o naši službu.
Labyrint nabízí lidem podporu zvládat negativní důsledky jejich znevýhodnění a žít (i s ním) život spokojeni a lépe. Kolika lidem tato sociální služba nabízí aktivity ambulantní a kolika osobám terénní formou?
Ambulantní forma služby je zhruba zastoupena v 80% a zbylých 20 % je terénní forma služby (např. doprovody k lékařům, nácviky nakupování čí jízdy v dopravních prostředcích, ale i samotné intervence v přirozeném prostředí uživatelů).
Jaký počet zaměstnanců má Labyrint k dispozici a jak se jejich počet zvýšil od jeho založení?
Od založení je v Labyrintu 5,32 úvazku a od ledna roku 2026 dostaneme přidáno 0,8 úvazku od KÚZK. Tento úvazek je určen právě na posílení týmu při práci s mladistvými. Sice jsme žádali o celé dva úvazky, ale jsme rádi, že přijde aspoň nějaká posila, jelikož bychom toto stejně vykonávali i ve stávajícím počtu pracovníků.
Nakolik jste vy osobně spokojený s fungováním služby?
S fungováním služby jsem velmi spokojený, i když je vždy co zlepšovat. Domnívám se, že za posledních několik let se velmi výrazně zvýšila kvalita poskytovaných služeb a také profesionalita pracovníků. Mají přesah do psychologie, krizové intervence a psychoterapeutického umění. Že kráčíme správným směrem, nám reflektují kontroly KÚZK a MPSV, samotní uživatelé, praktikanti, kteří chtějí jít do Labyrintu na praxi a jsou například z Prahy či od Pardubic, ale i mnohaletí pracovníci jiných sociálních rehabilitací, kteří u nás chtějí vykonávat a vykonávali stáž. Velmi užitečným nástrojem při zkvalitňování služby je Rada uživatelů, která se schází každý měsíc a má možnost zasahovat do směřování služby a to jak programově tak i metodicky. Tímto si uživatelé sami zkvalitňují svou službu.
Máte čas na své koníčky, a jaké vlastně jsou vaše zájmy a záliby?
Od 10 let jsem trávil čas v přírodovědném a tábornickém oddílu Alkor, který již několik let nefunguje. Také jsem byl Skaut. S bývalými členy Alkoru trávím skoro každý volný čas. I proto se vše váže kolem přírody a pobytu v ní a to jak pěšmo, kolmo, loďmo. Dokážu si užít dobrodružství v Nepálu, Kyrgyzstánu či na Sahaře, ale i vandr s batohem v Bílých Karpatech či Chřibech a to vždy s dobrými lidmi. Mám velké štěstí, že tyto dobré lidi vedle sebe mám a to jak v životě soukromém, tak i v práci. Toto považuji za velký životní dar.
Jitka Raclavská
Tel.: 602 381 789 E-mail: 5bGuRWh7YenF9956LTHr8Z8a%mrhT65j4mnhTj