Centrum osobní asistence nabízí společnost, péči i aktivizaci
16. února 2023 Aktuality

Centrum osobní asistence nabízí společnost, péči i aktivizaci

O činnosti Centra osobní asistence, které je jedním ze středisek Charity Uherské Hradiště, jsme rozmlouvali s vedoucí Vendulou Černou.  

Jak byste co nejjednodušeji popsala vaši službu osmdesátileté babičce?
Službu osobní asistence nabízíme lidem, kteří potřebují pomoc se zvládáním sebeobslužných činností a současně nechtějí být sami.  Služba osobní asistence nabízí i společnost a aktivizační činnosti. Naši asistenti mohou být pro naše klienty třeba jen přítelem, důvěrníkem, s kterým budeme trávit volný čas pro případ, že nechce být doma sám, rodina je zaměstnaná, chodí do práce a nemá dostatečný časový prostor, aby se o svého blízkého mohla plně postarat. V tom okamžiku jsme tady my.

Můžete nezasvěceným přiblížit, jaký rozdíl je mezi vámi poskytovanými službami domácí pečovatelskou službou, kterou také Charita Uherské Hradiště nabízí?
Základní rozdíl spočívá v tom, že nás nějak nelimituje čas. V současné chvíli se naše setkání s klienty pohybují v rozmezí dvou až šesti hodin. Vždy nabízíme služby čtyřiadvacet hodin denně po všechny dny v roce, záleží na tom, co si kdo přeje a jaké jsou kapacity služby. Našimi klienty jsou jedinci od jednoho roku, přičemž horní hranice věku není nijak omezená.

Využívají lidé z vaší nabídky i služby v noci?
Ano, občas je zájem i o asistenty v noci. Může se stát, že se někdo chce zúčastnit třeba rodinné oslavy a nezvládl by se včas vrátit a zabezpečit svému blízkému potřebnou péči. Potom si nás objednají. Vše je třeba ale řešit se značným předstihem, protože je o naše služby dost velký zájem.

Musí zájemci splňovat nějaké podmínky a mít například doporučení lékaře nebo si vás může objednat kdokoliv?
Zájemce si vždy musí podat žádost, následuje sociální šetření, kdy musíme vyhodnotit, jestli klient službu potřebuje a souhlasí s jejím poskytováním. Na základě jeho potřeb a přání se domluvíme na cíli, tedy kam bude služba směřovat.

To znamená, že vypomáháte například i v rodinách, kde jsou dvojčata, trojčata a maminka sama péči o ně nezvládá?
Je to tak. V některých případech se naše služba doplňuje s Domácí pečovatelskou službou. Od nového roku máme nastavenou kombinovanou péči o trojčátka, kdy se v rodině střídáme.

Kolik lidí tvoří váš tým a jaké mají odbornosti?
V současné době máme patnáct asistentek a jednoho asistenta. Všichni absolvovali kurz pracovníka v sociálních službách. Kromě toho pro ně průběžně připravujeme vzdělávací programy. V blízké době je čekají kurzy na zvládání situací s agresivním klientem za pomoci šetrné sebeobrany a poté bazální stimulace, kterých se zúčastní všichni asistenti. Naši zaměstnanci zvládají základní pečovatelské úkony, co se týká hygieny, sebeobsluhy, pomoci při oblékání, podávání i přípravy stravy a řadu dalších úkonů. Dále jsou asistenti k dispozici také při různých aktivizačních činnostech.

Můžete být konkrétnější, o jaké aktivity jde?
Záleží jen na jednotlivých klientech, jaké aktivity jsou jim blízké. Mohou jít s asistentem na bazén, do divadla, na procházku i po úřadech vyřídit si potřebné záležitosti. Asistenti je doprovázejí také k lékaři a různým odborníkům. Potom spolu mohou trénovat třeba logopedii, jemnou motoriku a řadu dalších věcí. Těch možností je skutečně nespočet. V současné chvíli máme například klientku, která vzhledem ke svému zdravotnímu stavu nemůže sama navštěvovat aquapark. Domluvili jsme se proto, že s naší asistentkou to možné bude ve spolupráci s charitní dopravou. Pro klientku přijedeme charitním vozem, odvezeme ji do aquaparku, kde se jí asistentka věnuje, pomůže jí následně ve sprše a šatně a poté ji dopravíme domů. Klientka je z toho nadšená.

Od letošního roku je vaše služba financována z Evropské unie v rámci projektu Podpora a rozvoj vybraných sociálních služeb ve Zlínském kraji III. Z projektu jsou hrazeny všechny služby nebo jen jejich část?
Tento projekt stanovuje určité podmínky, které musíme splňovat. Naše činnost je potom hrazena z tohoto projektu a z úhrad od klientů za poskytnuté služby. Naše klienty musíme písemně seznámit s tím, že od letošního ledna jsme účastníci tohoto projektu, který bude trvat do 31. 12. 2026. Skutečnost je ale taková, že se pro naše klienty vlastně nic nemění. Služby jsou poskytovány na základě smlouvy o poskytování sociálních služeb, kterou s námi má každý klient uzavřenou.  V rámci projektu se bude hodnotit naplňování individuálních cílů našich klientů.

Vloni jste oslavili patnáct let existence výšlapem na Brdo. Plánujete nějakou podobnou aktivitu i letos?
Setkala jsem se s velmi pozitivními ohlasy, proto bychom procházku do přírody rádi připravili na jaře nebo v létě.